Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Bezpečná a zdravá cyklistika. Projekt Na kole jen s přilbou míří do desítek našich měst

 
pondělí, 4. června 2018, 18:55

Cyklisté bývají tradičně řazeni mezi nejohroženější účastníky silničního provozu. Zkušenost z řady evropských států ovšem dokazuje, že tomu tak nemusí být. Bezpečnost bicyklistů na silnicích je bezesporu téma komplexní, nicméně významnou roli sehrává i jejich připravenost k bezpečnému provozu. Jaká je povinná výbava jízdního kola a jak se správně starat o jeho technický stav? Jak vybrat správnou cyklistickou přilbu a jak ji používat? Jak být při jízdě dostatečně viditelný pro motoristy?

Bicykl se pomalu stává běžným členem rodiny. Odhaduje se, že v českých domácnostech je na 4 miliony jízdních kol. V současné době se u nás cyklistika podílí nemalými osmi procenty na celkových přepravních výkonech, do roku 2020 se tento podíl zvýší až na jednu desetinu. Většina cest uskutečněných v rámci velkých evropských měst není delší než 6 kilometrů. Pro bicyklisty se jedná o běžnou vzdálenost, navíc nejednou bývají rychlejší než automobilisté. Pravidelná jízda na kole navíc prokazatelně zlepšuje zdravotní stav a přispívá k prodloužení délky života.

Dospělí, kteří se pravidelně věnují cyklistice, mají fyzickou kondici na úrovni jedinců mladších o 10 let, současně se prodlužuje průměrná délka jejich života o nemalé dva roky. Z výzkumu provedeného britskou University of Glasgow vyplývá, že pravidelné holdování cyklistice snižuje riziko vzniku rakoviny o 45 a výskytu kardiovaskulárních chorob o 46 procent. „Pravidelná jízda na kole se příznivě podepisuje na duševní kondici cyklistů, ti bývají sebevědomější, odolnější vůči stresu, šťastnější, mají menší problémy se zdravým spánkem,“ uvádí Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

Bezpečnost cyklistů, to je často diskutované téma. Bicyklisté obecně bývají spolu s chodci a motocyklisty považováni za nejohroženější skupiny účastníků silničního provozu. V loňském roce zahynulo v České republice při nehodách s účastí cyklistů 44 osob, dalších 373 utrpělo zranění těžké a 3 050 lehké, přičemž vinou cyklistů zemřelo 25 lidí, 214 bylo zraněno těžce a 1 939 lehce. Velkým problémem je nehodovost starších cyklistů. Z celkem 44 mrtvých bicyklistů bylo 31 (tj. 70 procent) ve věku 55 let a více. Cyklistů seniorů (osob ve věku 65+) bylo 17, tj. 39 procent.

„Naše zkušenosti vycházející z dvouletého provozu aplikace Záchranka tyto statistiky jen potvrzují. Zdravotnická záchranná služba vyjíždí k cyklistům velmi často – co je ale pozitivní, je to, že zranění cyklisté čím dál častěji využívají k volání tísňové linky 155 právě aplikaci Záchranka. Čas dojezdu posádky na místo nehody se tak výrazně zkracuje – dispečeři totiž znají přesnou polohu volajícího. Kromě přilby a dalších nezbytností by se tak dalo s nadsázkou říct, že by aplikaci Záchranka měl brát každý cyklista a cyklistka jako součástí povinné výbavy,“ říká Filip Maleňák, autor aplikace Záchranka.

Z údajů zveřejněných Evropskou komisí vyplývá, že největší nebezpečí hrozí starším cyklistům na křižovatkách, kdy odbočují doleva či dávají přednost v jízdě. Rizikové je pro řadu z nich i samotné ovládání jízdního kola. Nadprůměrné zastoupení mají senioři i ve statistikách smrtelných nehod bez zapojení jiného účastníka silničního provozu. Velkým problémem je i špatná viditelnost starších cyklistů, neboť si libují v tmavé barvě oblečení. 

Nejedná se ovšem o nezvratné dogma. „V místech, kde mají cyklisté k dispozici odpovídající infrastrukturu, jezdí na bezpečných kolech a chovají se odpovědně k sobě i svému okolí, se dají očekávat výsledky výrazně příznivější. Navíc bylo prokázáno, že čím více je na silnicích cyklistů, tím jsou pro ně bezpečnější. Pozitivní přínos zodpovědné cyklistiky tak může až dvacetkrát převažovat nad náklady spojenými s tragickými nehodami cyklistů,“ vysvětluje Roman Budský.

Ovšem záleží především na cyklistech samotných, nakolik budou na silnicích v bezpečí. Především se musí před každou jízdou přesvědčit, že je jejich jízdní kolo v řádném technickém stavu a splňuje požadavky na předepsanou povinnou výbavu. Když už nasednou na své bicykly, zásadně bez alkoholu. Už po jednom malém pivu je cyklista vystaven až šestkrát většímu riziku účasti v dopravní nehodě se zraněním. Naopak je třeba za řídítka usedat s helmou na hlavě. Snižuje se tak riziko smrtelného poranění hlavy o dvě třetiny, nebezpečí poranění obličeje klesá o rovnou jednu třetinu. Cyklisté musí důsledně dbát na svou viditelnost. Ostatní účastníci silničního provozu mohou cyklisty snadno přehlédnout.

Přitom jezdci na bicyklech nejsou v případě kolize prakticky vůbec chráněni. Je tedy především v jejich zájmu udělat vše pro to, aby byli ostatními zaregistrováni včas. To platí i pro jízdu za dne. Lze proto doporučit používat oblečení a přilby ve výrazných barvách, přinejmenším alespoň vhodné pestře zbarvené doplňky. Vhodnou kombinací fluorescenčních a reflexních materiálů zajistí svou viditelnost pro ostatní za denního světla i za tmy. Chování cyklistů by mělo být pro ostatní – především řidiče motorových vozidel – předvídatelné. Pokud cyklista udělá chybu, může ji řidič jiného vozidla ještě napravit. Nikoliv však v případě, že jeho chování je nečitelné. Důležitost znalosti alespoň základů pravidel silničního provozu snad není třeba připomínat…

Jízdní kolo je nejen užitečný pomocník, ale stále častěji slouží jako prostředek k příjemnému strávení volného času. Jízda na kole může být bezpečná. Jen je třeba respektovat základní bezpečnostní pravidla.

Tisková zpráva
 


 

Kam dál?

ZOO Dvůr Králové buduje expozici žiraf, lidé je uvidí i v zimě

pondělí, 4. června 2018, 16:25

Zoologická zahrada Dvůr Králové nad Labem buduje novou krytou expozici žiraf. Zvířata tak budou moci lidé vidět i v zimě, což...

Do Hořic přijede Tomáš Garrigue Masaryk. Oslaví 100. výročí vzniku...

pondělí, 4. června 2018, 13:14

Návštěvou prezidenta T. G. Masaryka si v Hořicích 9. června připomenou 100. výročí vzniku republiky. První prezident přijede na...

V hradeckém kraji opět vyjely cyklobusy přepravující kola

sobota, 2. června 2018, 15:30

Cyklisté ve čtyřech oblastech Královéhradeckého kraje mohou ode dneška využívat při svých cestách služeb tradičních cyklobusů....

V Královéhradeckém kraji třídí odpad opět nejlépe Malá Úpa

čtvrtek, 31. května 2018, 14:25

Odpady v Královéhradeckém kraji nejlépe sbírá a třídí krkonošská Malá Úpa. Obec, která má asi 140 obyvatel, zvítězila ve 12....

 

Komentáře

 

Napište nám

Nejčtenější

  • PÁTRÁNÍ: Z káznice v Pouchově uprchl vězeň...

  • Řidič srazil dívku na přechodu, skončila na...

  • Kandidát na souseda roku! Opilý usnul na...

  • Řidič kamionu nerespektoval zákazy a nevešel...

Reklama
 
 

O čem píše Drbna.cz

Jak jsou na tom zimní pneumatiky? Propadly ty nejlevnější

Chladné dny mohou přijít velmi rychle, a s nimi i povinnost zimního obutí aut. Zákon stanoví, že pokud mají zimní pneumatiky vzorek nižší než 4 mm, je třeba pořídit nové. Podle doporučení výrobců byste měli měnit pneumatiky po čtyřech až šesti letech užívání. Spolehlivým rádcem při výběru kvalitních gum je časopis dTest, který ve spolupráci s německým autoklubem ADAC přinesl výsledky nového testu zimních pneumatik o průměru ráfku 14 a 16 palců. Závěr je jednoznačný – šetřit se nevyplácí.

Češi zachraňují helikoptérou slona v Indonésii, armáda asistuje

Česká nezisková organizace na záchranu pralesů a zvířat, spolek Prales dětem, se vrhla do akce, která je v historii Indonésie nevídaná. Spolek se ve spolupráci se šesti indonéskými organizacemi a armádou rozhodl přesunout kriticky ohroženého slona sumaterského uvízlého na palmové plantáži do třicet kilometrů vzdálené pralesní státní rezervace. Jak? Helikoptérou. Proč? Hrozí mu smrt rukou místních.

Babí léto končí, přichází ochlazení. Příští týden může sněžit

Nezvykle teplý říjen bez srážek je u konce, v příštích dnech se začne ochlazovat a přijdou i tolik očekávané srážky. Kvůli nízkým teplotám by pak v příštím týdnu mohlo dorazit i sněžení.