Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

RECENZE: Dávná doomová kapela The Rays Of The Sun se studiově vrací po patnácti letech povedeným albem Distant Worlds

úterý, 11. června 2019, 21:02

Vydat desku po dlouhých patnácti letech… to se na tuzemské metalové scéně příliš často nevidí. O to větší raritou pak ještě je, když se na ní podílela víceméně stejná sestava muzikantů jako v minulosti. The Rays Of The Sun z České Kamenice jsou tak takový menší unikát. Důležitější však je, že se vrací ve formě. Možná v dosud největší.

Aby také ne, když měli na komponování celé ty dlouhé roky. Nevím, jestli je deska Distant Worlds rekapitulací uplynulé éry, nebo odrazem aktuální skladatelské formy, ale podstatné je, že album drží při sobě, udržuje pozornost od začátku do konce a zkrátka baví.

Jestliže řadovka Living Flowers Gallery z roku 2004 působila unaveným dojmem, Distant Worlds je pravým opakem. Jako by kapela chtěla demonstrovat, že na to ještě má. Že v žádném případě nepatří do minulosti. Už úvodní Distant Worlds – part I zní krásně intenzivně a silně. Z pohledu celé nahrávky je to dokonalý otvírák a nejspíš rovnou také vrchol alba. Výrazná kytarová melodie je jednoduchá, repetitivní, ale plně funkční. Hned zkraje si vás The Rays Of The Sun získávají a odlehčeně řečeno – nepustí vás až do závěrečné Znamení lehkosti.

Desce určitě hodně pomáhá, že není vyloženě doomová, neplazí se v bažinách. Překvapivě je poměrně svižná, chvílemi dokonce až rychlá (na doom-metalové poměry), čímž upomíná například na havířovské Euthanasia.

Dobrým tahem také je, že na albu zpívá jen zpěvačka Daniela, takže mužský hlas, který byl někdy spíše rušivý, z tvorby The Rays Of The Sun úplně vymizel. Někomu může vadit, že je v mixu poměrně dost upozaděná, ale chápu záměr, kdy hlas tvoří rovnocenného partnera jednotlivým nástrojům. Nikdo se nepovyšuje nad ostatní, nikdo na sebe nestrhává pozornost. Je pak na každém, zda mu to imponuje, nebo naopak.

Posun je i ve zvuku, ale je třeba brát v potaz, že patnáct let je z hlediska zvukařiny vskutku dlouhá doba. Na můj vkus je to chvílemi až příliš digitální, například kopáky občas zní, jako by připelášily z úplně jiné nahrávky, ale v kontextu diskografie The Rays Of The Sun je to jistě nejlépe ozvučená deska.

A možná je to i jejich vůbec nejlepší album, což je po tolika letech hraní fajn zjištění. Jasně, vše je pevně zakořeněno v 90. letech, žádné experimentování se nekoná, ale kdo by je po kapele vůbec chtěl? Fanoušci si žádali typické The Rays Of The Sun… a také je dostali. Pro mě osobně jedna z nejlepších doomových desek tuzemské scény posledních několika let. Fajn záležitost od sympatické kapely, která vždycky působila tak nějak nenápadně, ale pozornost žánrových fanoušků si bezesporu zasluhuje.

Napsal(a) Václav Votruba | Foto archiv kapely

Kam dál?

úterý, 11. června 2019, 11:42

Archeologové na západním úpatí návrší v centru Rychnova objevili pozůstatky zaniklého dvorce z pozdního středověku, včetně...

Hradecký kraj chce kvůli škodám způsobeným vlky měnit zákon

úterý, 11. června 2019, 10:09

Královéhradecký kraj bude usilovat o změnu zákona, podle kterého se vyplácejí náhrady škody způsoben zvláště chraněnnými...

Po žluté se na Sněžku nedostanete, opravují zde chodník

úterý, 11. června 2019, 09:46

Na Sněžku se od odbočky Traverz nedostanete. Důvodem je oprava chodníku. Cesta bude uzavřena během pracovních dnů. Práce by měly...

Pozor na bouřky, hlavně odpoledne a v noci jich může být požehnaně

úterý, 11. června 2019, 08:30

Český hydrometeorologický ústav vydal výstrahu, která upozorňuje na možný výskyt silných bouřek v Hradci Králové a nejbližším...

O čem píše Drbna.cz

V devatenácti se odhodlal k natočení celovečerního filmu. Můj scénář přesvědčil i zkušené herce, říká mladý režisér

Je mu pouhých devatenáct let, jeho životním snem je režírování filmů a zatímco většina jeho vrstevníků tráví volný čas sportem nebo zábavou v klubech, on se raději zavře do střižny nebo obsluhuje kameru na place. Řeč je o Petru Hejzlarovi, který se pokouší o husarský kousek. Bez větších zkušeností s filmem se mu podařilo dát dohromady scénář filmu, který je natolik poutavý, že oslovi i více či méně zkušené herce. Společně s nimi nyní finišuje na přípravě filmu Z města na venkov, který by měl zamířit do českých kin v září letošního roku.

Policie obvinila kvůli prodeji bytů v Praze 1 na 30 lidí

Policie obvinila kvůli prodeji městských bytů v Praze 1 přes 30 lidí. Jsou mezi nimi zejména členové bývalého vedení městské části včetně někdejšího starosty Oldřicha Lomeckého a jeho zástupce Daniela Hodka a čelí obvinění, že jako zastupitelé hlasovali pro prodej bytů za nižší než obvyklé ceny. Uvedl to v pondělí server SeznamZprávy.cz. Podle znaleckého posudku, který si policie objednala, bylo pod cenou prodáno více než 20 bytů, a vznikla tak škoda za zhruba 40 milionů korun.

Slovenský exprezident Kiska představil svou stranu Za lidi

Bývalý slovenský prezident Andrej Kiska představil svou budoucí stranu s názvem Za lidi. Do stranické politiky vstupuje s heslem Vraťme Slovensko všem lidem. Kiska, kterého v sobotu ve funkci hlavy státu vystřídala Zuzana Čaputová, na přípravě nové strany spolupracuje například s představiteli samosprávy, dále bývalým velvyslancem při NATO, manažery ale i se spoluorganizátorem loňských mohutných protivládních demonstrací Jurajem Šeligou. Dřívější průzkumy naměřily budoucí straně popularitu mezi šesti až deseti procenty.